until the day I die

Gårdagen spenderades på Öland. Jag hatar att köra över Ölandsbron på kvällarna. För ca 30 år sedan så var det ju en båt som körde in i en bro någonstans i Sverige (kommer verkligen inte ihåg vad bron hette, orkar inte kolla upp det, klockan är liksom tjugo i tolv). I alla fall, den som berättade det för mig (pappa?) gjorde det smarta valet att berätta det när jag var tio. Så sen dess har jag varit rädd för att köra över Ölandsbron på nätterna.

Pappa berättade (nu när jag har blivit äldre har jag också läst om det) hur bilarna körde över kanten och ner i vattnet. Ingen i de bilarna som körde ut över kanten överlevde. Det var en man som tyckte det var konstigt hur billjusen bara försvann i mörkret, så han stannade. Tur var det; hade han inte gjort det hade även han dött. Han började varna de bilar som kom bakom. Men tänk vilket öde.

Se det framför dig; du är på väg hem från en fest eller liknande och du kör uttråkat på bron med radion på. Allt är helt normalt, och du kan inte bärga dig till du kommer hem till din säng. Och sen plötsligt så är du inte på bron längre. Bilen faller ner, närmre och närmre vattenytan. Billysena speglas i vattenytan, och sedan så blir allt svart.

Bilarna krossades när de slog emot vattenytan. Så sjukt läskigt. Vilket hemskt sätt att dö på. Så nu när vi kör på Ölandsbron så håller jag alltid koll på bilarna framför. Ifall att liksom. Löjligt kanske, men vem vet vad som kan hända? En dag kanske den där bilen framför försvinner ner i mörkret. Troligen inte, men vem vet?

Men om man kör ner i vattnet, utan att man tappar medvetandet när man slår i vattenytan, så är det faktiskt inte kört. Och även fast man inte lyckas få ner rutan så är det faktiskt inte heller kört. De flesta tror jag tänker att det är ett så högt tryck att man kan få upp dörren, eller hur? De får panik, och ja, dör. Men det går faktiskt att överleva. Det är rätt simpelt när man tänker efter. Bilen vattenfylls ju hela tiden. När hela bilen är vattenfylld så är trycket innuti bilen lika stort som i vattnet utanför, och dörrarna går då att öppna. Så, vad ville jag komma med det här? Grips inte av panik bara, så kan man komma ur dom flesta situationer.

Jag tycker bara det här är så sjukt läskigt, och även fast många säger att drunkning är ett av de... behagligaste sätt att dö på så skulle jag verkligen inte vilja drunkna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0